Kakor för en bättre upplevelse

Vi använder s.k. enhetsidentifierare eller kakor (cookies) för att anpassa innehåll och annonser till dig som användare, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik för att bli ännu bättre. Vi använder cookies för marknadsföring, statistik och användarspecifika inställningar för att skapa en bättre upplevelse för dig. Här kan du både spara dina kakor och äta dem!

Anpassa kakor

Strikt nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för att ge dig tjänster som är tillgängliga via vår webbplats och för att du ska kunna använda vissa funktioner på vår webbplats.

Utan dessa cookies kan vi inte erbjuda dig vissa tjänster på vår webbplats.

Funktionscookies

Dessa cookies används för att ge dig en mer personlig upplevelse på vår webbplats och för att komma ihåg val du gör när du använder vår webbplats.

Vi kan till exempel använda funktionalitetscookies för att komma ihåg dina språkinställningar eller komma ihåg dina inloggningsuppgifter.

Spårningscookies

Dessa cookies används för att samla in information för att analysera trafiken till vår webbplats och hur besökare använder vår webbplats.

Till exempel kan dessa cookies spåra saker som hur länge du spenderar på webbplatsen eller de sidor du besöker, vilket hjälper oss att förstå hur vi kan förbättra vår webbplats för dig.

Informationen som samlas in genom dessa spårnings- och prestandacookies identifierar inte någon enskild besökare.

Inriktnings- och reklamcookies

Dessa cookies används för att visa reklam som sannolikt kommer att vara av intresse för dig baserat på dina surfvanor.

Dessa cookies, som serveras av våra innehålls- och/eller reklamleverantörer, kan kombinera information som de samlat in från vår webbplats med annan information som de självständigt har samlat in om din webbläsares aktiviteter över deras nätverk av webbplatser.

Om du väljer att ta bort eller inaktivera dessa inriktnings- eller reklamcookies kommer du fortfarande att se annonser men de kanske inte är relevanta för dig.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor, exempelvis Youtube och Spotify.

Tillåt alla cookies
Tillåt valda
När det går åt skogen

Vad gör man när det går åt skogen?

Nu när alla pratar om fördelarna med digital tandvård undrar man om det inte finns några nackdelar? Det är en intelligent fråga som jag får ibland. När tekniken strular gäller det att man har rätt leverantör och ett bra nätverk.
 
Jag älskar den nya tekniken och alla möjligheter som vi fått med den, ingen tvekan om det. Den kostar en vacker slant men hur kul är det inte att kunna leverera tandteknik på en helt ny nivå. Men med ny komplicerad teknik blir man sårbar. Det är inte en fråga om den kan gå sönder utan när den gör det, och vad vi gör då?

Kommer på morgonen och ser att alla ”sintrade” kronor och broar är lika snövita som de var kvällen innan de lades in i ugnen.
Fräsarna skickar trevliga meddelanden typ ”call service representative”.
Scannern skickar ”calibration problem” som ett litet god morgon-meddelande.
och många fler….
På den ”gamla goda tiden” hade de flesta labb en hustomte som kunde fixa det mesta med skiftnyckel och lödkolv när det krånglade. Nu fungerar det inte riktigt så längre. Man öppnar och mekar inte gärna med en 5-axlad fräs för minst en halv miljon kronor eller skruvar upp en scanner för hundratusentals kronor för att titta.

Det är inte många som har backupsystem av helt självklara skäl. Då blir man sårbar och vad gör man då? Det är klart att man tar en enkel och i längden självdödande utväg; Ringer sina kunder och informerar dem att de inte får sina arbeten i tid. Vissa tänker att det är inga problem, vi har fler maskiner. Visst, det har vi med, men förhoppningsvis är de upptagna. Så problemet kvarstår.

Lösningar – de finns

 

Nätverk

Jätteviktigt! Vi är många som sitter i denna situation, och då är det viktigt att ha kompisar. Det finns vissa leverantörer som förstått det och skapar nätverk för att deras användare ska lära känna varandra. Detta är Guld värt.

Jag vet, av egen erfarenhet, att när det går åt pipsvängen hos oss får jag blixtsnabbt hjälp av mina kollegor. Likaväl hjälper vi alltid till när det behövs. Detta är mycket viktigt. Ibland är vi konkurrenter, men framförallt är vi kollegor. Jag säger aldrig nej när jag får en fråga, eller om någon behöver teknisk hjälp. Vi har ett gemensamt intresse att få den ”nya” tekniken trovärdig.

 

Leverantörer

Alla maskinleverantörer talar vitt och brett om kostnad, kapacitet och precision. Jag skulle vilja lägga till en viktig faktor. Leverantören själv.

De är den första man ringer när allt går åt pepparn. Då är det viktigt att de har förmåga att hjälpa till.

Var noga med att leverantören verkligen kan utrustningen.

Finns det en servicetekniker med rätt kompetens i närheten?
Hur lång tid tar det från att (inte om) maskinen stoppar till någon får igång den igen?
Vad tar de betalt för detta?

 

Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Westdent Facebook
Westdent Instagram
Kreera web&design Logo