Kakor för en bättre upplevelse

Vi använder s.k. enhetsidentifierare eller kakor (cookies) för att anpassa innehåll och annonser till dig som användare, tillhandahålla funktioner för sociala medier och analysera vår trafik för att bli ännu bättre. Vi använder cookies för marknadsföring, statistik och användarspecifika inställningar för att skapa en bättre upplevelse för dig. Här kan du både spara dina kakor och äta dem!

Anpassa kakor

Strikt nödvändiga cookies

Dessa cookies är nödvändiga för att ge dig tjänster som är tillgängliga via vår webbplats och för att du ska kunna använda vissa funktioner på vår webbplats.

Utan dessa cookies kan vi inte erbjuda dig vissa tjänster på vår webbplats.

Funktionscookies

Dessa cookies används för att ge dig en mer personlig upplevelse på vår webbplats och för att komma ihåg val du gör när du använder vår webbplats.

Vi kan till exempel använda funktionalitetscookies för att komma ihåg dina språkinställningar eller komma ihåg dina inloggningsuppgifter.

Spårningscookies

Dessa cookies används för att samla in information för att analysera trafiken till vår webbplats och hur besökare använder vår webbplats.

Till exempel kan dessa cookies spåra saker som hur länge du spenderar på webbplatsen eller de sidor du besöker, vilket hjälper oss att förstå hur vi kan förbättra vår webbplats för dig.

Informationen som samlas in genom dessa spårnings- och prestandacookies identifierar inte någon enskild besökare.

Inriktnings- och reklamcookies

Dessa cookies används för att visa reklam som sannolikt kommer att vara av intresse för dig baserat på dina surfvanor.

Dessa cookies, som serveras av våra innehålls- och/eller reklamleverantörer, kan kombinera information som de samlat in från vår webbplats med annan information som de självständigt har samlat in om din webbläsares aktiviteter över deras nätverk av webbplatser.

Om du väljer att ta bort eller inaktivera dessa inriktnings- eller reklamcookies kommer du fortfarande att se annonser men de kanske inte är relevanta för dig.

Cookies är små textfiler som kan användas av webbplatser för att göra en användares upplevelse mer effektiv.

Lagen säger att vi får lagra cookies på din enhet om de är absolut nödvändiga för att kunna använda den här webbplatsen. För alla andra ändamål krävs ditt medgivande.

Denna webbplats använder olika typer av cookies. Vissa cookies placeras ut av tredjepartstjänster som visas på våra sidor, exempelvis Youtube och Spotify.

Tillåt alla cookies
Tillåt valda
Is there anybody out there?

Den tekniska utvecklingen går i ett rasande tempo nu, det märker vi och läser om dagligen. Frågan jag ställer mig är om andra områden hamnar på efterkälken?

Digitalt redan klart

Vi är vana vid att skicka filer och designa i datorer. Nu börjar de digitala avtrycken dessutom ta mark. Det går busenkelt och blixtsnabbt att förmedla ”hård” information digitalt. Vi kan göra virtuella uppvaxningar och snabbt fixa inprovningsbroar för att diskutera design.

Analog kommunikationen fortfarande krångligare

Kommer till jobbet en morgon som vanligt. Solen lyser och höstlöven glöder i sina vackra färger. Ok så är det inte alltid men ändå.

Slänger jackan och datorväskan på stolen. Det första är att jag kollar arbetshyllan och ser vad som ska göras idag. Vad ska in i sintringsugnen osv. Sen går jag igenom de jobb som vi behöver mer information om. Sådana finns det alltid. Det kan handla om allt från saknade motbitningar till tveksamma konstruktioner.

Efter det börjar jag alltid scanna och designa. Alltid bäst att ha fräsarna igång innan vi börjar ringa. Och då ser jag en lite halvakut sak. Ett fall har ett misstänkt felaktig bettregistrering. Blir klart irriterad över att jag inte sett det tidigare. Ringer tandläkaren. Tyvärr kan hon inte ta samtalet, så klart. Sitter med patient. Så är det. Jag ber att hon ska ringa upp, vilket inte händer. Det går en timme, två timmar och även en dag. Ibland två. Då ringer jag igen och säger att antingen får jag en kontakt eller så får ni boka om patienten. Jag förstår att sådant kan hända. En liten post-it lapp som hamnat bland alla andra på ett skrivbord.

I andra fall svarar tandläkaren alltid direkt. Det är kanon för mig, men kanske inte det mest effektiva för henne i den dagliga behandlingen av patienter.


Vi får försöka tänka lite nytt

Nu när vi blivit så duktiga i digital kommunikation funderar jag på om vi inte kunde göra den analoga enklare? Visserligen inte ett gigantiskt problem, men en klar förbättringsmöjlighet. Den kräver tid, som vi alla kan använda bättre.

Jag skulle vilja ha en stor röd glödlampa i behandlingsrummet och bredvid den en skärm. När lampan blinkar vet alla att det finns en viktig fråga att besvara. Då går man till skärmen och får kontakt, så snart man har möjlighet. Det vore väl lösningen på ”problemet” i typisk 70-talsstil. Helt i Star Treks anda.

Nu borde vi förhoppningsvis ha enklare och smartare lösningar. Om vi vågar, och lär oss använda dem. Tänk så mycket enklare det hade varit om vi snabbt och enkelt kunde kommunicera via andra forum istället för bara telefon. Kort och effektivt. När det behövs. Varför inte med en webkamera ibland? Kanske involvera patient och tekniker i ett 5-minutersmöte för att diskutera förväntningar och möjligheter. En liten passning till utvecklarna av C-takt och portaler för digitala avtryck. Dessutom tillsammans med ett tydligare sätt att visa att kontakt önskas än ett email. Dock inte nödvändigtvis en stor röd glödlampa på väggen.

“Communication works for those who work at it.”  (John Powell)

Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Tandskiss
Westdent Facebook
Westdent Instagram
Kreera web&design Logo